"Ministerstvo financií hodnotí štúdie uskutočniteľnosti do 30
kalendárnych dní od oznámenia o ich zverejnení investorom v zmysle
zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. NDS zatiaľ
ministerstvu financií neoznámila zverejnenie aktualizácie štúdie
uskutočniteľnosti severného obchvatu Prešova s náležitosťami podľa
nariadenia vlády. Povinnosť vypracovať hodnotenie štúdie
uskutočniteľnosti tak ministerstvu financií zatiaľ nevznikla," citoval zo stanoviska ÚHP René Polačok z OZ Náš Prešov
Podľa jeho slov si NDS nesplnila povinnosť a ÚHP nemá čo hodnotiť. "Čiže podľa toho vyzerá, že augustový termín vypísania tendra je opäť ohrozený," skonštatoval Polačok.
Minulý týždeň sa občianski aktivisti stretli s veľvyslancom Poľskej
republiky na Slovensku Krzysztofom Strzalkom, ktorý im dodal ich
dopravné dáta.
"Tie hovoria veľmi jasne. V roku 2025 po dobudovaní poľských
rýchlostných ciest S17 a S19, ktoré sú súčasťou Via Carpatia, dôjde k
nárastu vozidiel smerom na Slovensko o 20.000 vozidiel denne. Sú to
údaje, ktoré sú z Poľska a chýbajú tam dáta ešte z Bieloruska. To
znamená, že tých áut bude oveľa viac. Požiadali sme aj maďarskú stranu o
dáta. Dáta ukazujú, že aké veľmi dôležité je začať s budovaním celej
R4," skonštatoval člen OZ Náš Prešov Ján Benko.
Podľa ďalšieho z členov, Jána Fecka, budú ďalej konať a pripravujú
materiál, ktorý posúdi zdravotné riziká cestnej dopravy nielen čo sa
týka úseku v Prešove, ale aj na celej trase budúcej rýchlostnej cesty
R4. "Tento materiál bude slúžiť aj pre Európsku komisiu, kde sa prípadne obrátime," dodal.
Občianski aktivisti v polovici mája odovzdali rezortu dopravy
ministerstvu financií petíciu, ktorú podpísalo 4325 ľudí. Žiadajú v nej
urýchlenie výstavby druhej etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí
severný obchvat Prešova, a následne jej pokračovanie až k hranici s
Poľskom.